In de Griekse oudheid was de agora een plek die als markplaats en ontmoetingsplaats diende. Hier speelde het sociale leven zich af. Deze centrale plek had een politieke, een sociale en een commerciële functie. Onze stichting Agora is en wil die plaats zijn waar kinderen en volwassenen samen komen, waar geleerd en geleefd wordt.
Onze leerlingen hebben het recht om zich volledig te kunnen ontplooien. Onderwijs en opvang leveren daar samen met de ouders/verzorgers een belangrijke bijdrage aan. In ons onderwijs bereiden wij elk kind voor op een plek in de maatschappij. Een maatschappij die snel verandert. Hoe de wereld er in de toekomst uit zal zien, is een vraag die we niet of nauwelijks kunnen beantwoorden.
Tegelijkertijd is het onze opdracht onze leerlingen in een snel veranderende samenleving voor te bereiden op, en toe te rusten op deze toekomst. Op de scholen van Agora doen we dit door te werken aan de brede vorming van kinderen. Voor deze brede vorming gebruiken we de term: ‘bildung’. Het betekent in feite: worden wie je al bent.
Bildung is een proces van persoonlijke vorming waarbij kinderen kennis maken met alle culturele en maatschappelijke kanten van de wereld waarin ze leven.
Hoe zie je dit terug in ons onderwijs? In ons onderwijs laten we kinderen kennis maken met de diverse aspecten van de maatschappij. Dat doen we aan de hand van het bildungsagoramodel.
Dit model gaat uit van vier omgevingen ( de leefsferen) waar kinderen tijdens dagelijkse handelingen en ontmoetingen leren zichzelf (sociaal) te ontwikkelen:
- privé - in de thuissituatie, in de familiekring
- privaat – in winkels, bedrijven
- politiek – in het omgaan met verschillende instanties (gemeente, politie, etc)
- publiek – in maatschappelijke instellingen, vereniging of vrijwilligerswerk
Daarnaast leren kinderen zich verder ontwikkelen aan de hand van vier omgevingen waarin je 'oefent' ( de trainingssferen):
- sport – je eigen fysieke mogelijkheden verkennen en onder andere leren omgaan met competitie en discipline
- kunst – je durven uiten, creativiteit en voorstellingsvermogen
- wetenschap – leren denken, leren vragen te stellen en onderzoeken
- religie – leren omgaan met deugden, normen en tradities
Om al deze ‘sferen’ heen zit de ‘ecosfeer’ van de natuur. Hierin leren kinderen alle aspecten die te maken hebben met de natuur om ons heen, het milieu en het klimaat.
Belangrijk is dat kinderen inzicht ontwikkelen in de samenhang tussen de bovengenoemde sferen.
Identiteitsontwikkeling is de kern en het doel. De vrijheid om binnen de democratische rechtsstaat en de wereld(gemeenschap) zelfstandig te denken en actief deel te nemen met een open oog voor de mening en belangen van anderen is hier essentieel in (burgerschap).
Dit alles vraagt om verbreding en verdieping van ons onderwijs waarin wij onze leerlingen in staat stellen zichzelf zo goed mogelijk te kunnen ontplooien en ontwikkelen zodat zij als kritisch, zelfsturend, oplossingsgericht en sociaal mens kunnen anticiperen op de ontwikkelingen die zich (zullen) aandienen.
Bildung bij Agora is dus (begeleide) zelfvorming, met aandacht voor: oordeelsvermogen (autonomie en zelfzorg), medemenselijkheid en medeleven, solidariteit en burgerschap, verbeeldingskracht en creativiteit. Ons uiteindelijke doel is een basis geven, zodat elk kind vanuit een zekere integriteit, zichzelf en de samenleving in positieve zin kan beïnvloeden.